Tidligere Djurgårdens-angriber vender hjem til Danmark | Sundby Boldklub

26. januar 2022 kl. 17:59

1. kvinder styrker offensiven med tilgangen af angriberen Maria Hovmark (Mini), der tidligere har været i både Brøndby IF og senest hos svenske Djurgårdens IF.

Hovmark, der er opvokset i Rødovre, skiftede i 2018 til svenske Djurgårdens IF, efter hun havde spillet 6 år for Brøndby IF, for hvem hun både spillede på ungdoms- og seniorniveau.

Hun forklarer selv, at en del af tiden i det svenske var præget af skader, og at hun nu er søgt tilbage til Danmark i jagten på fast spilletid, der skal sikre, at hun udvikler sig som fodboldspiller. Derudover lægger Hovmark vægt på, at hun tager én dag ad gangen, og at hun ser frem til at få så mange minutter i benene som muligt.

”Det er ingen hemmelighed, at jeg har været skadet et godt stykke tid. Jeg glæder mig derfor til at finde mig selv på banen igen. Det bliver også mit mål; at finde mig til rette, få noget spilletid og finde formen igen. Jeg er samtidig sikker på, at jeg er havnet det rigtige sted, og at Lasse er den rette træner for mig, da han tror på mig og mine evner.”

Cheftræner for 1. kvinder, Lasse Lund Larsen, er ligeledes glad for, at Hovmark har valgt at tørne ud for Sundby Boldklub i forårets kvalifikationsspil.

”Jeg synes, det er mega fedt, at Maria vil have gang i sin karriere igen – og at hun har valgt Sundby som klubben, der skal hjælpe med det. Det viser, at de ting, vi har gang i herude på øen, er de rigtige, og at hele vores setup kan få spillere af den kaliber til at trække den røde trøje over hovedet. Det er en win/win-situation for begge parter, og lykkes missionen, har det helt sikkert været et kæmpe scoop for os.”

Kontakten mellem klubben og Hovmark blev mulig, efter hun deltog i et genoptræningsforløb sammen med en anden af Sundbys spillere, Kristina Andersen.

”Jeg kendte lidt til Lasse, og så kender jeg Frank Johnsen fra diverse ungdomslandshold. Og så var Kristina, som jeg genoptrænede med, der talte om, at det måske var en mulighed, at jeg kom ud til Sundby”, fortæller Hovmark.

Lund Larsen er sikker på, at Hovmark bliver en stor gevinst, og at tilgangen af hende vil være med til at gøre Sundby Boldklubs offensiv til den farligste i kvalifikationsrækken:

”Lige nu er det vigtigt, at Maria træner rigtigt op, og at vi passer på hende og ikke forcerer noget. Maria skal først være klar, når vi rammer d. 26. marts. Og så er jeg helt sikker på, at vi, med Maria i topform, og med den offensiv vi har lige bag hende, får ligaens bedste angreb. Vi får en offensiv, som kan gøre ondt på de fleste hold, det er sikkert. Maria passer desuden perfekt spillemæssigt, og så har hun en tilmed en personlighed, der går lige i hjertet på folk her i Sundby.”

Adspurgt om Hovmarks forventninger til forårssæsonen, lægger hun stor vægt på, at holdets ambitioner og mål vægter højere end hendes egne:

”Vi skal i Ligaen. Det er der ingen tvivl om. Vi går 100% efter det, og jeg tror bestemt også, at vi har holdet til det. Mine individuelle mål spiller for så vidt ingen rolle. Om jeg scorer 10 eller 30 mål er underordnet, så længe holdet når sine mål og vinder kampe.”

Vi byder Maria Hovmark stort velkommen hos Sundby Boldklub!