1. kvinder genforener søstre | Sundby Boldklub

31. december 2021 kl. 01:55

1. kvinder kan præsentere vinterens tredje tilgang, idet holdet har sikret sig endnu et velkendt ansigt, da Ida-Marie Littau skifter fra FC Nordsjælland til Sundby Boldklub.

Littau er, som navnet formentlig røber, søster til den netop hjemvendte Amalie Littau, hvorfor søstrene nu er samlet – hvor de for første gang skal spille på samme hold.

Littau har fået en stor del af sin fodboldopvækst i Sundbys ungdomsafdeling, inden hun skiftede til B93, hvor hun tilbragte 2 år på U16-holdet. Senere har hun været forbi Brøndby IF inden FC Nordsjælland, for hvem hun har spillet tre år på deres U18DM-hold.

Forude venter seniorfodbold, hvilket Ida-Marie ser frem til med stor spænding. Hun er desuden glad for, at det bliver i barndomsklubben:

”Sundby har altid været min hjerteklub. Nu er et godt tidspunkt at skifte tilbage igen, da jeg står på springet til seniorfodbold, og der er gang i en spændende udvikling i Sundby, som jeg gerne vil være en del af.”

Cheftræner for 1. kvinder, Lasse Lund Larsen, ser ligeledes frem til at få glæde af Littaus evner på banen:

”Ida-Marie er en ung spiller, som vi giver muligheden for at prøve sig af på et højere niveau – og så er hun tilmed ungdomsspiller i klubben. Hun er derudover en dygtig forsvarsspiller, som tidligere har været inde over u-landshold, hvilket en længerevarende skade dog satte en stopper for. Nu har hun dog kæmpet sig tilbage, været skadesfri i et godt stykke tid, og hun har i år spillet fast for U18 i FC Nordsjælland.”

Lund Larsen fastslår, at Littaus unge alder ikke kommer til at have en afgørende betydning, da han udelukkende fokuserer på præstationerne på grønsværen:

”Vi vil gerne vise, at vi, selvom vi satser stort, også gerne vil bruge unge spillere. Jeg har tiltro til og håber på, at Ida-Marie vil gå ind og lave et lige så stort indtryk som Malin for eksempel gjorde, da hun er 17 år, men spiller fast. Er man god nok, så er jeg kort sagt ligeglad med alderen.”

Også Littau selv ser frem til stifte bekendtskab med de ældre spillere – og til at hjælpe holdet med at indfri ambitionen om oprykning:

”Mine ambitioner er at blive gjort klar til seniorfodbold og forhåbentligt kunne være med til at gøre en forskel. Mine forventninger for holdet den kommende sæson er, at vi gør det godt i kvalifikationen og rykker op i Kvindeligaen.”

Selvom alder ikke spiller en stor rolle i forhold til fordelingen af de 11 pladser i startformationen, så tager Lund Larsen stadig højde for, at Littau skal finde sig til rette blandt ældre og mere rutinerede spillere, mens hans samtidig kommer med en opfordring til U19-landsholdstræneren:

”Ida-Marie er fuldstændig klar over hendes rolle, og hun ved, at det bliver hårdt at kæmpe om spilletid mod de ældre spillere. Det skal nok blive lærerigt for hende at spille og træne med seniorspillere, og måske U19-landstræneren skulle kigge mod Sundby. Pt. har vi i hvert fald to i truppen, som er værd at kigge på.”

Sundby Boldklub byder Ida-Marie velkommen til(bage)!